Voertaal: Nederlands
De gebouwen van Amsterdam vormen een historisch archief dat zijn weerga niet kent. Voor de historicus die hier de ‘material turn’ wil maken, betekent dit een bezoek aan muffe kelders en stoffige zolders. Bouwmaterialen uit de hele wereld en constructietechnieken uit vele eeuwen maken duidelijk hoe de historisch gebouwde omgeving tot stand is gekomen en welke infrastructuur en netwerken daarvoor nodig waren. Tegelijkertijd geeft dit soort onderzoek een indicatie hoe de stad in het verleden omging met materiaalkrapte, de introductie van nieuwe constructieprincipes en optimalisatie van materiaalgebruik.
Daarnaast maakt het onderzoek duidelijk dat gebouwen nooit ‘af’ zijn. Al in de zeventiende eeuw ondergingen sommige bouwwerken aanzienlijke wijzigingen. Veranderende omstandigheden, nieuwe gebruikseisen of zaken als brand konden tot een verbouwing leiden, die eeuwen later nog maar met moeite te achterhalen is. En ook daarna zijn vaak grote ingrepen uitgevoerd. De voc-zaal – waar de lezing wordt gehouden – is het voorbeeld bij uitstek hoe ook ná de voltooiing van een gebouw veranderingen hebben plaatsgevonden.
Tijdens de lezing zal aan de hand van een aantal zeventiende-eeuwse gebouwen worden getoond hoe rijkgeschakeerd het Amsterdamse gebouwenbestand is en wat daaruit te leren is.
De afgelopen jaren is de discussie over het erfgoed van de VOC opnieuw opgelaaid, zowel binnen als buiten de wetenschap. Dit leidt ook tot de vraag hoe wij ons als wetenschappelijke gemeenschap zouden moeten verhouden tot ruimtes zoals de VOC-zaal. Conflicten over de relatie tussen abstracte ideeën en de fysieke ruimte zijn uiteraard niet nieuw, en zeker niet voor diegenen die de vroegmoderne tijd bestuderen. Onze kennis over zulke conflicten en de nieuwe inzichten die Gabri van Tussenbroek ons zal geven vormen ongetwijfeld een goede basis voor een interessante en geïnformeerde discussie over controversiële ruimtes in het heden.
ACSEM is formerly knows as Amsterdam Centre for the Study of the Golden Age. The new name comes with a new annual program - the Object Quolloquia Series. The series has the overarching theme: Exploring the World through the Material Turn. All speakers have taken up the challenge of creating a coherent, interdisciplinary program. Thanks to them, it promises to be a year of in-depth discussion and new acquaintances. The full annual program can be found below.
The Object Colloquia Series explores the world through the material turn. Each interdisciplinary duo of speakers takes one object or product as a point of departure to study and discuss various aspects of Early Modern art, culture, and history. These series are organized by the Amsterdam Centre for Studies in Early Modernity (ACSEM).