You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
'We schrijven een boek. Kunstvrouwen van de Gouden Eeuw' van Judith Noorman is op dinsdag 7 juli uitgeroepen tot het meest vernieuwende vak van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Het vak, waarin studenten in enkele weken tijd een boek schreven over kunstvrouwen in de Gouden Eeuw, won ook de Publieksprijs. Het boek verschijnt eind 2020.

Uit het juryrapport: 'De jury vindt dit vak een prachtig voorbeeld van vernieuwend, activerend, maatschappelijk betrokken en werkveld-gerelateerd onderwijs. De werkvorm van het vak biedt studenten de mogelijkheid om direct bij te dragen aan een academisch boek en dus aan het academische debat. Daarbij maken studenten kennis met de verschillende aspecten van het schrijven, redigeren en publiceren van een boek. Dit geeft een waardevol inzicht in het beroepsveld “onderzoeker”, ook omdat studenten direct van uitgevers en hoofdredacteurs leerden'.

Behalve de prijs van de vakjury won We schrijven een boek ook de Publieksprijs. Aan beide prijzen is een geldbedrag van € 1.000 verbonden.

Drie bachelorvakken en één mastervak waren genomineerd. Behalve het winnende vak van Judith Noorman waren dat:

• Neurolinguistics – Marijn van ’t Veer en Ileana Grama (BA)
  • Hoe genocide begint. Vervolging, massamoord, genocide in vergelijkend perspectief - Johannes Houwink ten Cate (BA)
  • Anthropology of Islam, gender and law - Maaike Voorhoeve (MA)

In voorgaande jaren werd een prijs voor het beste bachelorvak en een prijs voor het beste mastervak uitgereikt. Vanwege het lagere aantal inzendingen werd besloten dit jaar één prijs uit te reiken. Het resterende bedrag van € 1.000 schenkt de faculteit aan StudieHub, een initiatief van FGw-studenten dat zich inzet om gelijke kansen in de doorstroom naar het hoger onderwijs te verbeteren. Scholieren uit Amsterdam kunnen er terecht met vragen over huiswerk, toetsen, of persoonlijke en academische vragen bij een team van studenten die voor hen klaar staan.